حرکت مدیریت شهری باید در مسیر نوآوری باشد
۳۰ - فروردین - ۱۴۰۴ ساعت: 15:04
کد خبر : 4343

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: پویایی در خدمات شهری ایجاب می‌کند که مجموعه مدیریت شهری به‌صورت مداوم در مسیر نوآوری حرکت کند و با بهره‌گیری از توان فکری و تخصصی نهادهای نوآور، به سمت راهکارهایی گام بردارد که ضمن بهینه‌سازی فرآیندها، موجب کاهش هزینه‌ها نیز شود.

نویسنده : مهدی چراغی
پ
پ

حرکت مدیریت شهری باید در مسیر نوآوری باشد

به گزارش خبرنگار شورا تریبون؛ ایمان فرهمندی در گفتگویی با اشاره به گستردگی وظایف مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف خدمات‌رسانی به مردم، اظهارکرد: شهرداری در عرصه‌های متعددی از زندگی شهری مسئولیت دارد و به‌طور مستقیم با شهروندان در ارتباط است.

وی گفت: این گستره تعامل با مردم همزمان با ظرفیت‌های فراوان، آسیب‌پذیری‌هایی نیز به همراه دارد که ضرورت بازنگری در روش‌ها، بهره‌گیری از رویکردهای نو و تجهیزات جدید را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

فرهمندی افزود: پویایی در خدمات شهری ایجاب می‌کند که مجموعه مدیریت شهری به‌صورت مداوم در مسیر نوآوری حرکت کند و با بهره‌گیری از توان فکری و تخصصی نهادهای نوآور، به سمت راهکارهایی گام بردارد که ضمن بهینه‌سازی فرآیندها، موجب کاهش هزینه‌ها نیز شود؛ این مسئله، به‌ویژه در شرایط اقتصادی و محدودیت‌های مالی کنونی، به یک الزام اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به اقدامات شهرداری مشهد در زمینه بهره‌مندی از توان داخلی و تخصص‌های بومی، تصریح کرد: در حوزه حمل‌ونقل، شرکت قطار شهری، شرکت اتوبوسرانی و دیگر مجموعه‌های زیرمجموعه شهرداری در زمینه ساخت، بازمهندسی و داخلی‌سازی قطعات فنی مورد نیاز، فعالیت‌های پیشرو و مؤثری را انجام داده‌اند.

فرهمندی افزود: همچنین در بخش خدمات‌رسانی به مسافران، تحولاتی همچون توسعه بلیت الکترونیکی و به‌روزرسانی شبکه اتوبوسرانی با هدف افزایش کارایی و کاهش آلایندگی، از جمله گام‌های مؤثر در این حوزه بوده است.

وی از همکاری‌های مؤثر شهرداری با مراکز علمی و پژوهشی ابراز رضایت کرد و گفت: در حوزه‌های مختلفی همچون فضای سبز، خدمات شهری و مدیریت منابع، همکاری‌های مؤثری با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های مستقر در پارک علم و فناوری شکل گرفته است؛ این تعاملات نه‌تنها موجب ارتقای کیفیت خدمات شده، بلکه در کاهش هزینه‌های بلندمدت نیز تأثیرگذار بوده است.

فرهمندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریت فضای سبز در شرایط بحران آب، توضیح داد: در سال‌های اخیر، با توجه به بحران‌های ناشی از کم‌آبی و تنش‌های آبی، برخی نگاه‌ها به سمت کاهش یا حذف فضای سبز متمایل شده بود اما با تلاش همکاران ما، اصلاح گونه‌های گیاهی به‌گونه‌ای انجام شد که گونه‌های کم‌آب‌بر جایگزین شدند و هم‌زمان با حفظ پوشش سبز شهری، از فشار وارد بر منابع آبی نیز کاسته شد.

وی افزود: استفاده از پساب به جای آب شرب در آبیاری فضای سبز یکی دیگر از راهکارهایی بود که در قالب قراردادهای موفق، در حال اجراست.

فرهمندی ادامه داد: در طراحی شبکه حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ویژه با توسعه خطوط قطار شهری، گام‌هایی برای استفاده از سامانه‌های پرظرفیت و کم‌آلاینده برداشته شده که در چند مرحله اجرایی شده و همچنان ادامه دارد.

فرهمندی در ادامه با تأکید بر ضرورت نوآوری در لایه‌های کمتر دیده‌شده مدیریت شهری افزود: در حوزه‌های فنی و قطعه‌سازی کارهای خوبی انجام شده و این حوزه نسبتاً فعال بوده است، اما لازم است نگاهی جدی‌تر به حوزه‌های کمتر مورد توجه مانند ساختارهای مدیریتی، حقوقی و تأمین مالی نیز داشته باشیم. این بخش‌ها نیازمند رویکردهای نوآورانه، فرآیندهای اصلاحی و بهره‌مندی از ابزارهای به‌روز مدیریتی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عرصه‌های مدیریتی که به‌صورت مستقیم با شهروندان در ارتباط هستند، نه تنها ظرفیت بیشتری برای تحول دارند، بلکه نیازمند توجه و حمایت گسترده‌تری نیز هستند. هدف ما در مدیریت شهری باید حرکت در مسیر اصلاح خدمات، ارتقای بهره‌وری، افزایش رضایتمندی عمومی و کاهش هزینه‌ها باشد؛ مسیری که تنها با همراهی اندیشه‌های نو و ابزارهای خلاقانه امکان‌پذیر است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.