مراحل صدور مجوز ساخت و ساز در مشهد (بروز شده)

برای کسب و صدور مجوز ساخت و ساز، نیاز به طی کردن مراحل اساسی است که در ادامه به‌طور مفصل هریک را توضیح خواهیم داد:

مراحل صدور مجوز ساخت و ساز

به گزارش واحد اطلاعات عمومی شورا تریبون؛ برای کسب و صدور مجوز ساخت و ساز، نیاز به طی کردن مراحل اساسی است که در ادامه به‌طور مفصل هریک را توضیح خواهیم داد:

تشکیل پرونده شهرداری

در اولین مرحله برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز، باید مالک زمین یا شخصی که از مالک وکالت قانونی دارد، به دفاتر رسمی شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک معرفی‌شده توسط شهرداری، برای ثبت صدور مجوز ساخت‌وساز و تشکیل پرونده مراجعه کند. لازم به ذکر است شخص مراجعه‌کننده باید مدارک ذیل را همراه خود داشته باشد:

  1. ارائه برگه تسویه‌حساب عوارض شهرداری سال گذشته و سال جاری و عوارض نوسازی
  2. ارائه اصل و کپی شناسنامه یا کارت ملی صاحب‌ملک
  3. ارائه اصل و کپی سند مالکیت ملک

دستور صدور بازدید از طرف شهرداری منطقه

پس از مرحله اول و تایید مدارک ارسال‌شده توسط مسئولان شهرداری، مسئول شهرسازی به مکان ملک درخواست‌کننده پرونده اعزام می‌شود تا اطلاعاتی در مورد ابعاد زمین، عرض خیابان و ساختمان‌های مجاور به دست آورد؛ اطلاعات به‌دست‌آمده تعیین‌کننده تعداد طبقات ساختمان خواهد بود.

تحقیق و بررسی مأمور فنی و کاربری ملک

امروزه در هر منطقه‌ای با توجه به آب‌وهوا، جنس خاک و عوامل محیطی دیگری که دارد، قانون‌های مختلفی در زمینه مجوز ساخت ‌و ساز وضع می‌شود که به آن طرح تفصیلی می‌گویند. پس از دو مرحله ذکرشده، کاربری ملک در طرح تفصیلی توسط متخصص مشخص می‌شود. بعد از تایید متخصص، تحقیقاتی انجام می‌شود تا بنای موردنظر با پروژه‌های عمرانی آن منطقه تداخل نداشته باشد.

دستور تهیه نقشه شهرداری

پس از طی شدن سه مرحله قبلی، شهرداری دستور تهیه نقشه را به مالک پروژه ارائه می‌دهد؛ مالک موظف است نقشه پروژه مورد نظر خود را برای تکمیل پرونده و صدور مجوز ساخت ‌و ساز به مهندس معمار معرفی‌شده از طرف شهرداری ارائه کند. اطلاعات ذکر شده در نقشه باید موارد زیر را دارا باشد:

  1. ابعاد ملک: در اینجا منظور از ابعاد ملک ابعاد اولیه نیست، بلکه ابعاد اصلاح‌شده توسط شهرداری است.
  2. مساحت زمین: مساحت زمین هم مثل ابعاد، باید پس از اصلاحات شهرداری محاسبه شود.

طراحی نقشه معماری

این مرحله از مهم‌ترین مراحل صدور مجوز ساختمان‌ سازی به شمار می‌رود. در این مرحله مهندس سازه باید نقشه قطعی به همراه تمامی جزئیات ساختمان، اعم از متراژ واحدهای مسکونی یا تجاری، کیفیت فضاهای طراحی‌شده و تعداد پارکینگ و غیره را به دفاتر خدمات شهرداری ارائه کند. درصورتی‌که نقشه ارسال‌شده نیاز به اصلاحات داشته باشد، مهندس سازه باید پس از برطرف کردن مشکلات نقشه آن را دوباره ارسال کند.

پرداخت عوارض شهرداری

پس از گرفت تایید از شهرداری در مرحله بالا، با توجه به تعداد طبقات، متراژ هرکدام و نوع کاربری ساختمان (مسکونی یا تجاری) میزان عوارض محاسبه می‌شود و مالک پروژه برای گرفتن مجوز ساخت‌وساز موظف به پرداخت آن است.

تهیه مدارک پیش‌نویس

بعد از طی شدن مراحل بالا، مرحله بعدی تهیه پیش‌نویس از طرف مالک یا پیمانکار پروژه ساخت‌وساز است. بعد از آماده کردن پیش‌نویس و تکمیل آن، لازم است فرم تعیین ناظر توسط مالک تکمیل شود. پس از انجام این کار دفاتر خدمات شهری ناظر را به مالک پروژه معرفی می‌کنند. با مشخص شدن ناظر پروژه قراردادی بین ناظر و مالک بسته می‌شود. مدارک زیر بایستی به دفاتر خدمات شهری ارائه شوند:

  1. فایل‌های مرتبط با نقشه سازه، نقشه مکانیک و برق
  2. برگه تعهد جهت رعایت اصلاحیه بنا و تاییدیه‌ی آن
  3. برگه سبز مهرشده در رشته‌های برق، مکانیک و معماری و برگ سبز ناظر همراه با قرارداد بین مالک و ناظر
  4. برگه مرتبط با تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تایید خاک منطقه ساخت‌وساز
  5. ارائه چک‌لیست‌های مباحث ۱۶ و ۱۹ زلزله و بارگذاری

چاپ پروانه

در آخرین مرحله از صدور مجوز ساخت‌ و ساز و پس از تایید شدن همه مدارک ذکرشده تا اینجا، پروانه ساخت‌وساز صادر می‌شود.