مصوبه دولت برای طرح آزادراه طرح حرم تا حرم اصلاح شد
به گزارش خبرنگار شوراتریبون، احسان قاضی زاده هاشمی (نماینده فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی) اعلام کرد: اصلاح مصوبه هیات دولت در خصوص نحوه تامین اعتبار طرح حرم تا حرم در آستانه تصویب در هیات وزیران است و عملیاتی شدن آن منجر به احیای این طرح بویژه در بخش مسیر مشهد تا بینالود در خراسان رضوی خواهد شد.
احسان قاضی زاده هاشمی روز چهارشنبه در نشست خبری در محل شرکت عمران شهر جدید بینالود در جمع خبرنگاران توضیح داد: اصل طرحی که از آزادراه حرم تا حرم اجرا شده، مربوط به قطعه گرمسار تا سمنان است، از حرم قم و از حرم مشهد، ساخت و سازی صورت نگرفته است و این طرح پس از اندکی پیشرفت در منطقه ده غیبی در خراسان رضوی، متوقف و تعطیل شد و بسیاری از ماشینآلات از همین ده غیبی به سمت گرمسار رفتند.
وی دلیل اصلی توقف طرح در خراسان رضوی را «مشکل ساختاری» عنوان و اضافه کرد: هزینههای راهسازی، بهویژه آزادراه، بسیار گران و خارج از توان قرارگاه خاتمالانبیا (ص) بود که ۷۰ درصد از میزان اعتبار را پرداخت کند. این هزینه فراتر از ۶ هزار میلیارد تومان (همت) است.
نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی، از موافقت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی با تغییر سهم دولت در تأمین مالی طرح آزادراه «حرم تا حرم» خبر داد و گفت: با این اصلاحیه، سهم دولت در اجرای طرح مزبور از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که منجر به احیای مجدد و شروع اجرای قطعه مشهد تا بینالود خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اکنون مصوبه نهایی آماده تصویب در دولت است و قطعاً باعث میشود که این طرح تعطیل شده، دوباره احیا شود و حداقل قطعه مشهد تا بینالود از آزادراه حرم تا حرم اجرا شود.
وی با اشاره به طرحی دیگر در خراسان رضوی افزود: امسال برای جاده مشهد – سرخس از پنج منبع پیگیر تامین منابع مالی شدیم، بهطوری که برای اجرای ۴۴ کیلومتر از آن، ۱۳ هزار میلیارد ریال از پنج منبع تأمین مالی شد. وقتی دولت سهمی را میپذیرد، روشهای تأمین مالی آن فعال میشود.
این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به موافقت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی بهمحض صدور مصوبه نهایی دولت، سازمان برنامه و بودجه موظف به اختصاص اعتبار خواهد شد و این مشوقی جدی برای قرارگاه خاتمالانبیا(ص) برای ادامه کار خواهد بود.
قفل نهضت ملی مسکن در بینالود شکست
قاضی زاده هاشمی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز رضایت از عملکرد شرکت عمران شهر جدید بینالود در حوزه نهضت ملی مسکن، اعلام کرد که قفل این طرح هم در بینالود و هم در ملکآباد شکسته شده است.
وی اظهار کرد: مولفه کلیدی موفقیت در بینالود واگذاری زمینهای ویلایی و نگاه به طرح جوانی جمعیت بود، این در حالی است که این طرح متأسفانه در بسیاری از نقاط خراسان رضوی اجرایی نشد.
نماینده مردم فریمان، سرخس و احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی علت عدم اجرای کامل طرح در برخی نقاط استان را ضعف در هماهنگیهای ستاد استانی و عدم عملیاتیسازی اقدامات لازم در دوران استانداران قبلی و فعلی برای اجرای نهضت ملی مسکن عنوان کرد.
قاضی زاده هاشمی گفت: انتظار برای اجرای نهضت ملی مسکن در اقصی نقاط استان زیاد است، سایتهای مختلفی در استان وجود دارند که طرح نهضت ملی مسکن در آنها هنوز عملیاتی نشده است.
وی افزود: در فریمان نیز اجرای طرح نهضت ملی مسکن انجام گرفته، اما با حجم تقاضاهای زیادی که در آنجا وجود دارد، متأسفانه امکان تأمین زمین و اقدامات لازم برای سایت نهضت ملی مسکن برای متقاضیان جدید در فریمان مهیا نیست.
نماینده مردم فریمان، سرخس و احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی خواستار اقدامات عاجل توسط اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن خراسان رضوی برای رسیدگی به وضعیت نهضت ملی مسکن در فریمان شد.
بینالود قطب قطعهسازی، احمدآباد نیازمند تبدیل به شهرستان است
قاضی زاده هاشمی در ادامه این نشست بر ظرفیتهای اقتصادی بالای منطقه احمدآباد، بهویژه در حوزه صنعت و معادن، تأکید و اضافه کرد: احمدآباد برای دستیابی به بودجه و ارتقا به شهرستان نیازمند اصلاح سیاسی و تفکیک از مشهد است.
وی با اشاره به فعالیت گسترده ۹ هزار کارگر در شهرک صنعتی بینالود، چالش اصلی را عدم ایجاد ارتباط مستقیم بین بخش صنعت و سکونتگاههای کارگری دانست و نسبت به نحوه توزیع ۱۰ درصد ارزش افزوده ناشی از فروش ایران خودرو خراسان اعتراض کرد.
نماینده مردم فریمان، سرخس و احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شهر جدید بینالود به قطب قطعهسازی تبدیل شده و واحدهای متعددی پیرامون ایران خودرو خراسان فعالیت میکنند.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: با توجه به وجود یکی از غنیترین رگههای اکتشافی مس در منطقه قاسمآباد خراسان رضوی، پتانسیل عظیمی برای توسعه واحدهای فرآوری مس، تولید کاتد، مفتول، سیم و کابل در منطقه وجود دارد.
وی گفت: جمعیت کارگری ثابت در شهرک صنعتی بینالود به تنهایی بیش از ۹ هزار نفر است که حدود پنج هزار و ۴۰۰ نفر از آنان متعلق به ایران خودرو خراسان و مابقی در شرکتهای اقماری مشغول به کار هستند.
این نماینده مجلس با ابراز تاسف نسبت به اینکه به دلایل تاریخی رابطه مستقیمی بین بخش صنعت فعال و حوزه سکونتگاهی ایجاد نشده است، خواستار ارتباط قویتر شرکت عمران شهر جدید بینالود با بخش صنعت برای توسعه سکونتگاهها شد.
چالش مالیاتی ایران خودرو و توسعه زیرساختها
قاضی زاده هاشمی در مورد مالیات ایران خودرو خراسان اظهار کرد: معافیت مالیاتی این شرکت به واسطه منطقه بینالود تا پایان امسال ادامه دارد و از سال آینده، سهم مالیاتی آن به استان خراسان رضوی باز میگردد و شرکت عمران شهر جدید بینالود نیز سهمی از مالیات تکلیفی خواهد برد.
وی با اعتراض به نحوه محاسبه ۱۰ درصد ارزش افزوده، اضافه کرد: طبی قانون مجلس، ارزش افزوده و مالیات تکلیفی تابع محل تولید است، محل تولید ایران خودرو خراسان در بینالود است و ۱۰ درصد ارزش افزوده آن باید به استان خراسان رضوی برسد.
نماینده مردم فریمان، سرخس و احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسهبا وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به محاسبات و نحوه توزیع این درآمد اعتراض شد و خواستار بازنگری جدی در این بخش شدیم.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: منابع درآمدی شرکت عمران شهر جدید بینالود برای اجرای طرحهای زیرساختی مانند آمادهسازی زمین، توسعه شهر، طرحهای سلامت، ورزش و بافت تاریخی، کافی نیست و این شرکت در صورت عدم کمک دولت و شرکت مادر تخصصی، دچار چالش جدی خواهد شد.
وی به تردد روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر بین مشهد و بینالود و ضرورت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: سازمان اتوبوسرانی مشهد اعلام کرده که حمل و نقل حومه (شامل خط مشهد-بینالود) را حذف کرده است، با وجود جلسات متعدد، هنوز اقدامی برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی در این مسیر حیاتی صورت نگرفته است.








ثبت دیدگاه