باید ۶۰ تا ۷۵ درصد حمل و نقل عمومی شود
به گزارش خبرنگار شورا تریبون، غلامحسین مظفری در آیین بهرهبرداری از ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری مشهد (شهید فکوری) اظهار کرد: خوشحالیم امروز به لطف خداوند متعال، عنایت ویژه امام رضا(ع) و تلاش، کوشش و زحمت همه عزیزان، این اتفاق و رخداد خوب را برای زائران و مجاوران در شهر مشهد شاهد هستیم.
وی افزود: این پروژه کاری بسیار سنگین و سخت بود و خوشحالیم که با همت و تلاش جمعی، از تأمین مالی تا اجرای پروژه بهصورت تیمی انجام شد. در مسیر اجرای این طرح، فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتیم اما خوشبختانه توانستیم این هدیه را به مردم تقدیم کنیم.
مظفری بیان کرد: علاقهمند هستیم به سهم ۵۰-۵۰ دولت و شهرداری برسیم. در حال حاضر، در این پروژهها سهم دولت به ۵۰ درصد نرسیده و باید تلاش کنیم این نسبت متوازن شود تا سرعت انجام کارها افزایش یابد.
وی ضمن تشکر از تلاشهای قرارگاه خاتمالانبیاء عنوان کرد: اگر امروز به این مرحله از رشد و توسعه در احداث قطار شهری و مترو رسیدیم و دانش فنی لازم را در ابعاد مختلف در اختیار داریم، نتیجه لطف و زحمات آنهاست. امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوانیم شاهد همکاری بخش خصوصی همتراز با قرارگاه باشیم.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم به جایی برسیم که ۶۰ تا ۷۵ درصد حملونقل ما عمومی شود که حتما شدنی است و آنچه اکنون انجام شده، نقطه شروع است. سه یا چهار خط فعلی مترو تکمیل خواهد شد، اما ما نیز باید در این مسیر نقشآفرین باشیم و بخشی از اتفاقات را رقم بزنیم.
مظفری ادامه داد: در تفکیک استفاده از حملونقل عمومی، سهمی برای دوچرخهسواران مشاهده نکردم. شهرداری زحمات زیادی کشیده و دوچرخههای استاندارد و با کیفیتی تهیه شدهاند، اما این ظرفیت تقریباً بلااستفاده مانده و باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد. اگر امروز تمرکز ما بر توسعه مترو است، نباید تنها آن را به عنوان یک وسیله حملونقل ببینیم، بلکه موضوعاتی همچون سلامت، محیط زیست، کیفیت هوا و دیگر ابعاد اجتماعی نیز مطرح است.
وی اضافه کرد: موضوع محیط زیست در مشهد با جمعیتی بالغ بر ۳.۶ میلیون نفر و حضور دائمی زائران، باید در قالب یک پویش و برنامه مدون دنبال شود تا حملونقل عمومی بتواند سهم مؤثری در این حوزه ایفا کند. اقدامات انجام شده و در حال انجام در این زمینه بسیار خوب است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: وقتی از پروژههای شهری بازدید میکنم، حس خوبی دارم. اینکه در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی، کارهای بزرگی انجام شده، نشاندهنده وجود ارادهای قوی و هماهنگ است. اگر این هماهنگی و عزم جدی وجود نداشت، امکان اجرای چنین پروژههایی نبود. امروز، علیرغم تمام محدودیتها، اتفاقات بزرگی رقم خورده و امیدواریم گشایشهایی نیز رخ دهد.
مظفری تأکید کرد: مشهد ویژگیهای خاص خود را دارد و استان خراسان رضوی نیز مورد توجه است. باید مشهد را بیشتر دریابیم. این شهر بهتنهایی جمعیتی بیش از ۲۲ استان کشور دارد. در حاشیه شهر مشهد، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زندگی میکنند که از جمعیت بسیاری از استانهای کشور بیشتر است؛ بنابراین این مناطق نیازمند توجه ویژه هستند.
وی در پایان گفت: مشهد از معدود شهرهایی است که حداقل هر سه سال یکبار، کل جمعیت کشور را میزبانی میکند. این حجم بالای تردد، نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب و قوی است. در کنار پروژههای درونشهری، باید به زیرساختهای برونشهری از جمله آزادراهها، قطار سریعالسیر و قطار برقی نیز توجه جدی شود.
ثبت دیدگاه