۱۱ - آذر - ۱۴۰۴ ساعت: 13:26
کد خبر : 7535

مدیر عامل شرکت قطار شهری شهر مشهد اعلام کرد: قرارداد تکمیل واگن های خط یک قطار شهری با «مپنا» منعقد شده و ۶۰ دستگاه واگن تا پایان سال به این خط افزوده می گردد که این به معنای تکمیل واگن های خط یک است.

پ
پ

۶۰ دستگاه واگن خط یک قطار شهری در راه مشهد

به گزارش خبرنگار شورا تریبون، کیانوش کیامرز در نشست خبری که امروز برگزار شد، عنوان کرد: تعداد واگن های خط یک در حال تکمیل است وبا انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل خط ۲ قطار شهری مشهد، این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد و پس از این تمرکز ما بر روی خطوط ۲ و ۳ خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهر مشهد در زمینه خطوط قطار شهری جزو پیشتازان کشور است، افزود: سعی ما بر این بوده تا هزینه های خطوط قطار شهری از منابع شهرداری نباشد و از طریق اوراق مشارکت با سهم پنجاه و پنجاه و پرداخت صد درصدی دولت تامین گردد. که در طول ۴ سال گذشته نیز موفقیت های چشمگیری داشته ایم.

کیامرز افزود:هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی بیان کرد:خط دو قطارشهری مشهد از جنوب شروع می شود و تا شمال شهرادامه دارد، این خط چهارده کیلومتر است و همه ایستگاه‌های آن راه اندازی شده و پکیج ایستگاه کامل است. تنها اقدام باقیمانده در این خط تجهیزات و ساختمان داخل دپو است که با تامین اوراق این دپو در حال ساخت است.

کیامرز با بیان اینکه خط سه طولانی‌ترین خط مشهد است، گفت: این خط به طول ۳۰ کیلومتر از انتهای الهیه آغاز می‌شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد تا امروز ۲۳ کیلومتر از این خط حفاری شده و با توجه به گران بودن ساخت مترو وارد چهار فاز شده است. در این مسیر حدود ۶۰۰ متر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانه‌روزی بدون توقف تا پایان سال تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: فاز اول خط ۳ به طول ۶ کیلیومتر با سه ایستگاه را از اردیبهشت ماه به صورت بهره برداری آزمایشی راه اندازی کرده ایم و در حال رایزنی برای حضور رییس جمهور به جهت افتتاح رسمی هستیم.

کیامرز مشهد تنها شهری است که خطوط قطارشهری آن در چهار جبهه در حال تکمیل است، خاطر نشان کرد: سه ایستگاه جدید دیگر در فاز دوم خط ۳ نیز با چشم‌انداز بهره‌برداری در سال ۱۴۰۵ برنامه‌ریزی شده‌اند. هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به همراهی های دولت گفت: قانونی وجود دارد که اگر یک خط به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد اجازه کار صادر می شود، اما به خاطر عملکرد خوب متروی مشهد ما توانستیم برای خط سه و خط چهار از دولت مجوز بگیریم. خط چهار مترو ما از انتهای مهرماه سال آینده آغاز می‌شود و تا شهرک شهید باهنر به طول سی کیلومتر ادامه دارد و مجوز ۱۴ کیلومتری حفاری را گرفتیم و شش کیلومتر حفاری انجام شده است و با میدان شهدا ۶۰۰ متر فاصله داریم.

افزایش چند برابری هزینه های خطوط قطار شهری

کیامرز با اشاره به هزینه های احداث خطوط تصریح کرد: خط یک قطار شهری هزار میلیارد تومان، خط دو(تاکنون) ،۷ هزار میلیارد تومان هزینه داشته اما فقط ۶ کیلومتر خط ۳ تا کنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشته در بر داشته است.

/انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.