اجرای بیش از ۲۰ پروژه به ارزش روز ۱۰۰ همت توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء در خراسان رضوی
به گزارش خبرنگار شورا تریبون، سردار اسدالله حاجیزمانی در آیین بهرهبرداری از ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری مشهد (ایستگاه شهید فکوری) با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساختهای شهری اظهار کرد: با توسعه روزافزون شهرها، گسترش زیرساختها، بهویژه در حوزه حملونقل عمومی، یکی از ضرورتهای اجتنابناپذیر است و مترو از اصلیترین ارکان این توسعه محسوب میشود.
وی افزود: فارغ از زاویه دید، ضرورت توسعه مترو کاملاً مشهود است. امروز با پدیده ناترازی در مصرف سوخت مواجهایم و یکی از عوامل این ناترازی، تردد بیرویه خودروها در سطح شهرهاست. احداث مترو به کاهش این ترددها کمک میکند و بخشی از ناترازی انرژی را جبران خواهد کرد. ما باید بهسمت گسترش استفاده از خودروها و وسایل نقلیه برقی حرکت کنیم.
حاجیزمانی ادامه داد: قرارگاه خاتم در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، بیش از ۳۹۰ پروژه فعال دارد که حوزههای مختلفی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، راه و شهرسازی، نیرو، سدسازی، خطوط انتقال آب، صنعت و معدن، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و پروژههای دریایی را شامل میشود. در این میان، حدود ۲۰ پروژه در استان خراسان رضوی در حال اجراست که ارزش اولیه آنها ۲۵ همت بوده و ارزش روز آنها در حوزههایی چون نفت، گاز، آبرسانی و حملونقل شهری از جمله مترو به ۱۰۰ همت رسیده است.
وی با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم در توسعه حملونقل ریلی در مشهد گفت: افتخار داریم در خطوط دو، سه و چهار قطار شهری مشهد خدمتگزار مجاوران و زائران آستان مقدس امام رضا(ع) باشیم. مشهد یکی از فعالترین شهرهای کشور در حوزه احداث مترو است و بهصورت همزمان سه خط را در دست اجرا دارد. تلاشهای شبانهروزی مجموعه استانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری و شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد قابلتقدیر است.
معاون هماهنگکننده قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) با اشاره به بهرهبرداری از یکی از ایستگاههای مترو در این روز، تصریح کرد: مترو نقش بسیار مؤثری در کاهش بار ترافیکی شهر و ارتقاء کیفیت حملونقل عمومی دارد. از مجموع ۳۳۸ کیلومتر خط مترویی که توسط قرارگاه خاتم احداث شده یا در حال اجراست، خطوط دو، سه و چهار مشهد نیز بخشی از این شبکه هستند.
حاجیزمانی خاطرنشان کرد: هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) مسئول اجرای پروژههای مترو، آزادراهها، بزرگراهها، بیمارستانها و ابنیه خاص در سراسر کشور است. بخش عمدهای از ۲۰ پروژه فعلی در خراسان رضوی نیز مربوط به این هلدینگ است و در خدمت شهرداری مشهد اجرا میشود. مترو بهعنوان یک شهر زیرزمینی، نیازمند استفاده از بیش از ۴۰ قلم تجهیزات خاص و حساس است که اجرای آن پیچیدگیها و دشواریهای فراوانی دارد.
وی اضافه کرد: با تلاش شبانهروزی عوامل اجرایی، بخش قابلتوجهی از پروژههای شهری مشهد پیش از زمانبندی مصوب به بهرهبرداری رسیدهاند. با اتصال فرودگاه، راهآهن و ترمینال مسافربری به حرم مطهر رضوی، زائران و مجاوران بهطور کامل از خدمات حملونقل ریلی بهرهمند خواهند شد.
ثبت دیدگاه