آموزش دریافت پروانه تخریب و نوسازی
پروانه تخریب و نوسازی یک سند بسیار مهم و حیاتی است که پیش از عملیات و ضوابط ساخت و ساز و تخریب خانه های قدیمی، باید از شهرداری منطقه دریافت گردد.
پروانه تخریب و نوسازی چیست؟
به گزارش واحد اطلاعات عمومی شورا تریبون، پروانه تخریب و نوسازی یک سند بسیار مهم و حیاتی است که پیش از عملیات و ضوابط ساخت و ساز و تخریب خانه های قدیمی، باید از شهرداری منطقه دریافت گردد و البته ساخت و ساز آپارتمان ها نیز باید بر اساس آن ها انجام شود. به صورت کلی به منظور ساخت یک ساختمان، ممکن است چند حالت متعدد وجود داشته باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:
- مالک با داشتن دانش فنی و سرمایه کافی برای ساخت ساختمانی که ملک خود اقدام می کند.
- مالک با یک سازنده، قرار داد مشارکت در ساخت را می بندد و مالک ملک خود را برای ساخت در اختیار سازنده قرار داده و بر اساس قرار داد مشارکت، پس از ساخته شدن ساختمان، سازنده درصدی از ملک را در اختیار می گیرد.
- مالک مبلغی را به سازنده اعطا می کند تا ایشان ساختمان را تخریب کرده و آپارتمان جدید را بنا کند (این نوع از قرارداد، قرارداد مدیریت پیمان است)
حال باید اشاره داشت که برای هر سه حالت نحوه ساخت و ساز ملک که در فوق به آن ها اشاره کرده ایم، باید جواز تخریب و نوسازی از سوی شهرداری دریافت شود و بدون وجود این سند، نمی توان عملیات ساخت ساختمان ها را شروع کرد. به همین دلیل دریافت جواز تخریب و نوسازی، یکی از مهم ترین مراحل اداری ساخت و ساز املاک محسوب می شود.
لازم ذکر است که به منظور دریافت جواز تخریب و نوسازی در شهر تهران، مالک یا سازنده (دارای وکالت از مالک) می باشد، باید به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و مدارکی را که برای تشکیل پرونده نیاز است ارائه دهد.
مراحل اخذ جواز تخریب و نوسازی از شهرداری
در این مطلب مراحل اخذ جواز تخریب و نوسازی ملک را بیان می کنیم تا با روال انجام این فرآیند برای دریافت مجوز تخریب و نوسازی و ساخت آشنا شوید. این نکته را بدانید که انجام هر نوع عملیات ساخت و ساز بدون تاییدیه شهرداری و پروانه ساختمانی غیرقانونی است.
- مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران
- بازدید کارشناس دفتر خدمات از ملک و ارائه کروکی بازدید
- تدوین دستور نقشه ملک و تعیین پهنه ساختمان
- تعیین حقوق مکتسبه و متراژ بنا
- مراجعه به دفاتر مهندیسن مشاور جهت طراحی معماری
- تهیه نقشه معماری فاز یک و تعیین عوارض ساختمان
- تایید نقشه توسط معاونت شهرداری
- ورود به مرحله پیش نویس
- ثبت برگ سبز مکانیک خاک و رشته های چهارگانه
- تهیه نقشه اجرایی و دفترچه محاسبات سیستم گو.د برداری
- تحویل مدارک به دفتر خدمات الکترونیک
- صدور جواز و پروانه ساختمان
اهمیت جواز تخریب و نوسازی
ممکن است این سوال برای شما عزیزان ایجاد شود که چرا دریافت جواز تخریب و نوسازی مهم است؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که این جواز ساخت را باید از شهرداری دریافت کنید و برای شهرداری خانه هایی که بدون جواز ساخته می شوند قانونی نبوده و دستور توقف ساخت و تخریب آن داده خواهد شد.
بنابراین در هر حالت لازم است تا این سند رسمی را از شهرداری دریافت کنید. همچنین باید اشاره داشت که شهرداری و سایر مراجع ذی ربط برای آن که به این اطمینان برند که خانه ها و ساختمان ها در سطح شهرها بر اساس مقررات ملی ساختمان و ضوابط و قوانین ساخته می شوند، اخذ جواز تخریب و نوسازی یا هر نوع پروانه ساختمانی را برای ملکان و سازندگان اجباری کرده است.
به غیر از قانونی بودن ساخت و ساز ساختمان ها، اخذ جواز تخریب و نوسازی می تواند از لحاظ های دیگر نیز اهمیت داشته باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم:
- برخورداری از امکان دریافت وام و تسهیلات از بانک برای مالک و سازنده
- اقدام به احداث ساختمان با توجه به ضوابط فنی و آیین نامه های طرح جامع شهری
- بیمه کردن ساختمان و نیروی انسانی مشغول به ساخت آپارتمان ها
- استفاده از تخصص و مهارت مهندس ناظر و طراح های سازمان نظام مهندسی و پیشگیری از بروز حوادث ساختمانی
مجوز تخریب و نوسازی شامل چه اطلاعاتی است؟
سوال مهم دیگری که برای بسیاری از شما عزیزان به وجود می آید، این است که اطلاعات درج شده در جواز تخریب و نوسازی چه می باشد؟! در ادامه این اطلاعات مهم که ساخت و ساز ساختمان ها باید بر اساس آن انجام شود را شرح داده ایم:
- مساحت زیر بنا
- تعداد طبقات ساختمان
- تعداد واحدها و مساحت هر کدام
- تعداد پارکینگ های ساختمان
- نوع اسکلت بندی ساختمان
- مشخصات درخواست کننده پروانه که میتواند مالک یا سازنده ( دارای وکالتنامه رسمی از مالک) باشد.
- شماره پلاک ثبتی ملک
- نام مهندس ناظر
- تاریخ صدور پروانه و مدت زمان اعتبار آن
تخریب ساختمان به چه معناست؟
تخریب به عملیاتی گفته می شود که در جریان آن ملک فرسوده یا به اصطلاح کلنگی با استفاده از روش های مدرن یا دستی خراب می شود و نخاله های حاصل از آن به محیطی دیگر منتقل می شود و سرانجام آن خانه آمده ساخت جدید می شود.
مراحل اخذ جواز ساخت
برای دریافت پروانه ساخت یا جواز ساخت، باید مراحلی را طی کنید که در ادامه این مراحل را شرح داده ایم:
- مرحله تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک توسط مالک یا سازنده دارای وکالت نامه
- ثبت درخواست بازدید از ملک در شهرداری و بازدید مامور شهرداری از ملک
- تطبیق گزارش با طرح های شهر سازی منطقه و کاربری ملک مورد نظر
- صدور دستور نقشه ساختمان و اطلاعات لازم برای طراحی ساختمان
- طراحی نقشه معماری ساختمان
- طراحی نقشه سازه، برق و مکانیک بر اساس نقشه معماری به همراه تاییدیه از سازمان ها و مراجع ذی ربط
- پرداخت عوارض نوسازی
- تهیه پیش نویس
- صدور و چاپ پروانه ساختمان
استعلام پروانه تخریب و نوسازی
امروزه دریافت پروانه تخریب و نوسازی، به صورت سیستمی نیز انجام می شود. برای افرادی که به دنبال پیگیری پرونده خود باید شهرداری هستند، باید اشاره داشت که خوشبختانه به صورت سیستمی نیز می توانید پیگیر پرونده خود باشید. به منظور پیگیری پرونده ملک خود می توانید با مراجعه به سامانه یکپارچه احراز هویت شهرداری تهران به آدرس urban.tehran.ir از روند کار خود مطلع شوید.
همچنین افرادی که قصد استعلام جواز ساخت را برای خرید ملک های پیش فروش دارند، یا می توانند به سامانه های شهرداری که برای استعلام جواز طراحی شده اند مراجعه کرده و اطلاعات ملک را در آن جا وارد کنند و مشاهده فرمایند که آیا ملک مورد نظر دارای جواز ساخت می باشد یا خیر! همچنین می توانند با مراجعه به شهرداری منطقه ملک، در خصوص جواز ساخت آن از شهرداری اطلاعات لازم را دریافت کنند.
مدت اعتبار پروانه تخریب و نوسازی ساختمان
نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که پروانه تخریب و نوسازی ساختمان ها و آپارتمان ها، از یک مدت اعتبار خاصی برخوردار هستند و پس از پایان اعتبار آنها، اگر همچنان عملیات ساخت را شروع نکرده باشید یا این که پروژه نیمه کاره باشد، باید مدت زمان صدور پروانه ساخت آن را تمدید کنید. در این خصوص باید اشاره داشت که به طور کلی مدت اعتبار پروانه تخریب و نوسازی دو سال می باشد. اما این مدت قابل تمدید خواهد بود. از جمله نکات مهمی که باید در این خصوص بدانید، به صورت زیر است:
- در زمان تنظیم قرارداد پیمانکاری تخریب و نوسازی ساختمان، مالک و سازنده باید با توجه به مدت قانونی اعتبار مجوز، در مورد مدت زمان لازم جهت اتمام عملیات ساختمان با یکدیگر توافق نمایند.
- به طور کلی اگر اعتبار قانونی مجوز تمام شده و پروژه هنوز پایان نیافته باشد، باید مبلغی پرداخت شود تا اعتبار آن تمدید گردد.

ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰