افزایش مشارکت زنان در شناسایی و حل مشکلات شهر تهران

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در دیدار با بانوان نخبه و کارآفرین منطقه سیزده، با اشاره به ظرفیت های مهم این منطقه در مسیر توسعه و نقش مشارکت زنان در تحقق توسعه پایدار خواستار افزایش مشارکت زنان منطقه در شناسایی مسائل و مشکلات منطقه شد.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی در نشست هم‌اندیشی با بانوان فعال، نخبه و‌ کارآفرین منطقه ۱۳ ضمن تسلیت به مناسب ایام فاطمیه و ‌الگو‌برداری از ایشان در حمایت از اصل ولایت گفت: منطقه سیزده با ۴ ناحیه و‌۱۳ محله و مساحت ۱۲۸۰هکتاری که ۹۳۰ هکتار آن بافت شهری است و مابقی مساحت آن اراضی نظامی و صنایع و حریم است که به نوعی چالش محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه فرصت‌های زیادی در این منطقه وجود دارد افزود: بازار، دانشگاه آزاد، بنای تاریخی قصر فیروزه بیمارستان‌های فجر و بوعلی و لواسانی که یکی از مراکز بزرگ‌جراحی قلب است که در خصوص توریسم درمانی در حال حاضر فعالیت می‌کند، پارک سرخه‌حصار و خجیر، گورستان ممنوعه دولتی و … فرصت‌هایی است که در این منطقه وجود دارد.
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه دراین منطقه هم بافت فرسوده وجود دارد و در مدیریت شهری ششم بسیار مورد توجه است ادامه داد: در بحث‌بافت فرسوده فارغ از اینکه زیبایی نمای شهر را تهدید می‌کند موجب توسعه و ‌گسترش آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به کمبود بازار میوه ‌وتره‌بار در این منطقه عنوان کرد: ضرورت دارد نه تنها در این منطقه بلکه در تمامی‌مناطقی که با کمبود میادین میوه‌و‌تره‌بار مواجه هستند اقدامات لازم صورت بگیرد.
نجفی در خصوص چالش‌های مطرح منطقه ۱۳ آلودگی صوتی ناشی از بزرگراه شهید باقری، حضور پادگان‌ها و موضوع حریم از مباحثی است که همواره مورد نقد قرار دارد، البته اقداماتی در خصوص انتقال دادگاه‌ها از این منطقه انجام شده است.
به گفته عضو هیئت رئیسه شورا شهر حکمرانی شهری در تمامی دنیا تغییر کرده و امروز برای سیاستگذاری‌ها و تعیین خط‌مشی‌ها هم در مجلس و هم در پارلمان شهری در ابتدا مسائل و‌مشکلات از نزدیک شناسایی ‌بررسی می‌شود ‌‌و‌ سپس در تعیین سیاستگذاری ها اعمال می‌شود.
نجفی با اشاره به اینکه بدون حضور بانوان در حوزه‌های مختلف امکان توسعه ‌پیشرفت در جوامع وجود ندارد ادامه داد: در دین اسلام هم به مساوات زن و مرد تاکیده شده و به چشم‌ شی با زنان نگاه نمی‌کند این نشان از کرامتی است که دین اسلام به زنان دارد.
وی با بیام اینکه بدون مشارکت و حضور زنان توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد به تاثیر تربیت کودکان از دوران مهدکودک تاکید کرد و افزود: از شهردار منطقه میخواهم تا جایی که منع قانونی ندارد بسترهای لازم را در خصوص احصا مشکلات بانوان فعال فراهم کنند.
نجفی ‌همچنین در خصوص بسته‌های حمایتی به بسته‌های خرسند ساز اخیرا از آن رونمایی شده اشاره کرد و گفت: در این بسته حمایتی به حفظ کرامت و شان زنان توجه ویژه شده است و تمام تلاش ما در شورای شهر این است که در جهت حمایت از بانوان قدمی برداشته شود.
عضو شورای شهر تهران گفت: در خصوص غربالگری و طب‌کار در برنامه چهارساله چهارم شهرداری بحث معاینات ادواری در چند بعد مطرح شده که یکی از آنها ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی است.
نجفی همچنین به محیط زیست تحت عنوان سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این خصوص سمن‌ها نقش ویژه‌ای دارند چرا که اگر سازمانهای مردم نهاد همسو با مسئولان در جهت شناسایی دقیق مسائل و ‌مشکلات همراهی کنند تا تصمیم‌گیری‌ها از سوی اعضای شورای صورت گیرد.