نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها:

تاثیر سهم ۵۰ درصدی معدل بر کنکور به زیان داوطلبان مناطق محروم است

احمدی زاده با بیان اینکه تاثیر سهم ۵۰ درصدی معدل بر کنکور به زیان داوطلبان مناطق محروم است، گفت: آمارها نشان می‌دهد برخورداری از امکانات مناسب سبب بالارفتن معدل می‌شود و با اجرای این قانون دانش آموزان مناطق محروم شانس کمتری برای ورود به دانشگاه‌های معتبر دارند.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی اتسانهای کشور، احمد احمدی زاده نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌‌ها گفت: مسئله آموزش در کشور یک مسئله چند وجهی است و مشکلات زیادی از جمله ناعدالتی در امر آموزش دارد.

وی افزود: دولت‌ها همیشه تلاش می‌کنند تصمیماتی گرفته و اجرا شود که ناعدالتی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزش را از بین ببرند و با برقراری عدالت فرصت برابر برای پیشرفت همه شهروندان فراهم کنند. این در حالی است که اکنون قانون تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور اجرا می‌شود که مصداق بی عدالتی در امر آموزش است.

احمدی زاده با اشاره به رد شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرایی نشدن تاثیر ۵۰ درصد معدل بر نتیجه کنکور و بازگشت شیوه برگزاری کنکور به قبل از ۱۴۰۰ گفت: بر این اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که همان افزایش تأثیر معدل بر کنکور است، ملاک عمل قرار گرفته است.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این در صورتی است که تاثیر ۵۰ درصد معدل بر کنکور خلاف عدالت آموزشی است و باعث می‌شود، دانش‌آموزان مناطق محروم، بیش از پیش متضرر شوند.

نماینده شورای عالی استان ها در حوزه آموزش و پرورش کشور افزود: برگزاری کنکور به این شیوه به دلیل توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت‌های آموزشی، به ضرر دانش‌آموزان مناطق محروم است چرا که در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی و کمبود امکانات، خانواده‌ها نمی‌توانند چندان بر روی آموزش فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنند و از آنجا که امتحانات نهایی تابع شرایطی چون کلاس آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی و غیره است، این دانش‌آموزان خانواده‌های دهک‌های بالا و شهرهای بزرگ هستند که می‌توانند در این زمینه موفق‌تر باشند.

نماینده خراسان رضوری در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: هر چند در کنکور هم این وضعیت و توزیع ناعادلانه امکانات را مشاهده می‌کنیم که بررسی دهک‌های اقتصادی و مدارس خاص رتبه‌های برتر کنکور در سالیان اخیر، شاهدی بر این مدعا است اما باز در کنکور، سهمیه مناطق محروم می‌توانست، مقداری این وضعیت را جبران کند اما با ملاک‌های فعلی، این موضوع هم کمرنگ شده است.

احمدی زاده اظهار داشت: اگر قرار بر افزایش سهم معدل است، سهمیه مناطق محروم در پذیرش رشته‌های دانشگاهی افزایش یابد و از سوی دیگر، دولت در مناطق محروم مراکز و مدارس شبانه‌روزی را تقویت کند، نه اینکه مدرسه شبانه‌روزی داشته باشیم اما دانش‌آموزان از امکانات و خوابگاه و غذای مناسبی برخوردار نباشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری شورای عالی استان‌ها با اشاره دیگر به موضوع رتبه‌های برتر کنکور سراسری در سالیان اخیر، عنوان کرد: همان‌گونه که اشاره کردم اکثر رتبه‌های برتر کنکور در مدارس خاص مانند غیردولتی، تیزهوشان و نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز متعلق به دهک‌های بالا اقتصادی هستند و این یک هشدار برای مسئولان آموزشی کشور است و آموزش نباید به سوی طبقاتی شدن حرکت کند چرا که تشدید محرومیت باعث تضعیف کشور می‌شود و تبعات اجتماعی به دنبال دارد.

پایان پیام/