تحریم ها نه کارساز است نه اثرگذار/ موضوع واگن های استیجاری در حال بررسی است

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تحرکات غرب و برخی کشورهای دنباله رو در خصوص تحریم ها، جریان سازی های خلاف واقع علیه اقدامات قانونی قوه قضاییه و ماجرای برچسب زنی ها علیه ایران برای جنگ اکراین و همچنین اقدامات شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه تامین واگن های استیجاری واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران، در جریان برگزاری یکصد و چهاردهمین صحن علنی شورای شهر در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطر شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم و امنیت کشور به کسب مقام نایب قهرمانی آزادکاران و قهرمانی فرنگی کاران تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران در رقابت های جهانی اشاره کرد و گفت: ضمن تبریک به این عزیزان و کادر فنی این تیم باید اذعان کنیم که علی رغم تمام برنامه ریزی های سازمان یافته ضد ایرانی و اعمال جنگ روانی شدید در محل برگزاری مسابقات، توانستند پشت قدرتمندان کشتی کشورهای غربی را به خاک بمالند و عنوان قهرمانی را کسب کنند.
وی اظهار داشت: متاسفانه فضایی که در سالن علیه کشتی گیران ما رخ داد، بمباران حرف های نامربوط از سوی جریانات معاند شکل گرفت، اما با شکست کشتی گیران خارجی که ۱۰ سال عنوان دار مقام بودند جوانان ما توانستند به یک موفقیت بزرگ دست یابند و این اتفاق برای مردم و کشور جای بسی خرسندی است.
رییس شورای شهر تهران در ادامه ضمن قدردانی از تلاشهای مستمر، تاثیر گذار و تحول گرایانه علیرضا دبیر، رییس فدراسیون کشتی برای این رشته ورزشی، از حرکت اخیر قهرمانان کشتی و کسب مقام نایب قهرمانی آزاد و قهرمانی فرنگی در اهدای این کاپ به خانواده شهید آرمان تقدیر کرد و این اقدام را ارج نهادن به مقام شهدای امنیت کشور دانست.
چمران در واکنش به تحرکات اخیر اتحادیه اروپا و برخی کشورهای کوچک دنباله رو و مستعمره اروپایی در تحریم ایران مانند کشور زلاندنو که در پهنه جهانی به حساب نمی آیند، اظهار کرد: تحریم هایی که به خیال آنها سلاحی شده در دستشان نه کارساز است و نه اثرگذار؛ جز اینکه زحمتی برای خود و دیگران به وجود بیاورد.
وی افزود: اوایل این تحریم ها به بهانه انرژی هسته ای بود، در مقطعی هم به موضوع بشر اطلاق شد و حالا به بهانه ارسال تسلیحات نظامی به روسیه در جنگ اوکراین که مدعی هستند در این جنگ از سلاح های ایرانی استفاده شده است اما کسانی که بخاطر می آورند که در جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق از تسلیحات روسی استفاده می شد که آن زمان چند موشک از لیبی گرفتیم برای مقابله با این تعرض که لیبی یایی ها از ترسشان فرار کردند.
رییس شورا ادامه داد: روسیه از همان زمان دارای موشک های پیشرفته بوده و این ادعا کاملا ادعایی کذب است، اما در پیشرفت های ایران در بحث پهبادی جای شبهه ای نیست و بارها گفته شده چه از سوی ایران و چه از سوی روسیه قرار نیست از این پهبادها استفاده کنند و این واکنش ها تنها بهانه های بی جایی است تا ایران را تحریم کنند.
چمران در خصوص جریان سازی های معاندانه کشورهای عربی در خصوص اعدام های اغتشاشگران نیز اذعان کرد: در قوانین همه کشورها کسی که اقدام به قتل نه تنها یک نفر آن هم دو نفر جوان و بی دلیل می کند مجازاتش اعدام است؛ در همان کشورهایی که الان مدعی هستند اغتشاشگران و معاندین اعدام ‌نشوند، همان هایی هستند که اگر شهروندی حتی فکر اعتراض و اقدام کند بدون برگزاری دادگاه می کشند؛ چطور است که این چنین اقداماتی در کشور آنها رواست اما این قبیل اقدامات قانونی را موجب تحریم می دانند.
چمران در پایان سخنان صحن یکصد و چهاردهم به ۲۵ آذر به عنوان روز پژوهش اشاره کرد و گفت: ما زمانی در موضوع پژوهش دچار عقب ماندگی بودیم، اما اکنون با تلاش و پشتکار دانشگاهیان و پژوهشگران در رتبه چهاردهم جهان هستیم که کسب این جایگاه یک افتخار محسوب می شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم باب پژوهش در تمام لایه های علمی و اجرایی باز شود و شاهد تقویت در این حوزه شویم، افزود: ما قبلا در شورا مرکز پژوهش ها داشتیم که متاسفانه در دوره قبل تعطیل شد و ما تلاش داریم به همین مناسبت این مرکز را دوباره راه اندازی کنیم تا بتوانیم از این مرکز در موضوعات تخصصی استفاده و نظر خواهی کنیم.

اعلام برگزاری جلسه ویژه برای بحث حمل و نقل پایتخت
پیش از شروع جلسه رسمی، مهدی چمران در حاشیه یکصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز یک فوریت استفساریه شهرداری در خصوص تخفیف‌های عوارض شهرسازی بررسی می‌شود، اظهار کرد: امروز تصمیم گیری می شود که آیا این تخفیف برای علی‌الحساب نیز محسوب می‌شود یا خیر؟ البته در حال حاضر تخفیف به ۳۵ درصد رسیده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ارائه گزارش سازمان بازرسی در خصوص مبارزه با فساد و شفاف‌سازی در این زمینه خاطرنشان کرد: در صورت فرصت طرح الزام شهرداری به راه‌اندازی سیستم محاسباتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه امروز در جلسه هم اندیشی در خصوص مسائل حمل و نقل عمومی بحث و بررسی شد، گفت: شهردار اقدامات را توضیح داد و مقرر شد یکشنبه هفته آینده نیز جلسه مفصل‌تری برگزار شود تا به سوالات پاسخ داده شود، نحوه خرید واگن‌ها از خارج و چرایی عملیاتی نشدن آن، شرکت‌های سازنده واگن‌های داخلی، تعداد اتوبوس‌های نو، بازسازی شده و تحویل داده شده با شرح جزئیات در این جلسه بررسی خواهد شد.
چمران همچنین تصریح کرد: هنوز تامین واگن استیجاری به نتیجه نرسیده و تنها روی آن فکر شده که ببینیم شدنی است یا خیر؟ هنوز شهرداری به جای خاصی در این زمینه نرسیده است؛ برای مثال روسیه مطرح شد که البته عرض خطوط متروی این کشور با ما هم اندازه نیست. ساخت واگن در کشور یک یا یک سال و نیم زمان می برد و دولت باید سهم خود را پرداخت کند تا بتوانیم یک سال و نیم آینده واگن‌های تکمیلی در واگن‌سازی ایران را وارد خطوط کنیم؛ باید بحث کنیم که قیمت و شرایط استفاده از واگن استیجاری به چه شکل است که ببینیم می‌توان از این واگن‌ها استفاده کرد یا خیر؟
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما و شهردار از جابجایی های سریع مدیران راضی نیستیم و قطعا اگر شهردار ناچار نشود جابجایی انجام نمی‌دهد، یادآور شد: اگر تغییرات انجام نشود، بهتر است چرا که ما نیز راضی نیستیم.