لزوم استفاده از جعبه ابزار حکمرانی مردم پایه در فرایند سیاستگذاری

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره بر اهمیت اصل جمهوریت در نظام قانون اساسی از ضرورت افزایش مشارکت مردم و رجوع به ابزار حکمرانی مردمی به منظور افزایش سرمایه اجتماعی، حس تعلق خاطر مردم به نظام و رشد جمعی پایدار امت تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، میثم مظفر در جریان برگزاری یکصد و سیزدهمین جلسه شورا بعد از استماع سخنان طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در صحن شورا اظهار داشت: یکی از ابعاد ساختار کشور جمهوریت است، در مبانی و نظریه های فلسفی و کلامی اگر تفقه در دین داشته باشیم مشاهده می کنیم امام و ولی جامعه بستر ساز رشد جمعی جامعه در جهت تعالی و پیشرفت است، تعالی و پیشرفت زمانی به پایداری و ثبات می رسد که یک حرکت جمعی امت حول امام شکل بگیرد، اگر امت حرکت نکند و مسیر رشد جمعی را طی نکند، هرچقدر اقدامات خوب از طرف حکمرانان صورت پذیرد، به صورت پایدار و غایی نخواهد بود.
وی ادامه داد: به نظر می رسد در جمهوریت نظام بیشتر به مشارکت سیاسی مردم یا همان برگزاری انتخابات بسنده کرده ایم و به واقع مشارکت سیاسی مردم در ایران بسیار خوب و ارزشمند است، اما با جعبه ابزار حکمرانی مردمی آشنا نیستیم.
مظفر تصریح کرد: برای افزایش سرمایه اجتماعی و حس تعلق خاطر مردم به نظام و رشد جمعی پایدار امت باید بیشتر به جعبه ابزار حکمرانی مردمی رجوع کنیم؛ به عنوان مثال در چرخه سیاست گذاری از شناسایی مسئله، تا دستور کارگذاری که در میان انبوهی از مسائل چه موضوعی در دستور کار حکمرانان قرار بگیرد تا بدیل یابی و یافتن راه حل ها توسط مردم، تا تدوین قانون با مشارکت مردم، تا مشارکت مردم در اجرای قانون، تا مشارکت مردم در نظارت بر اجرای قانون و تا مشارکت مردم در اصلاح قانون پس از اجراء، می توانیم مردم را دخیل کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر توجه ویژه به بحث جمهوریت نظام پیشنهاد داد: با توجه به اینکه بحث جمهوریت یکی از ارکان مهم قانون اساسی ما است اگر چنانچه پژوهشکده شورای نگهبان، در این زمینه کار کرده و در مراحل هفت گانه چرخه سیاست گذاری ایده هایی داشته باشد می توانیم در این زمینه همفکری داشته باشیم.
رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در شورای اسلامی شهر تهران با رویکرد بودجه ریزی مشارکتی امسال هزار و سیصد پروژه در دفترچه بودجه شهرداری تهران بالغ بر سه هزار میلیارد تومان را بر اساس نظر مردم در محلات تدوین کردیم، برای اولین بار هزار و سیصد پروژه با نظر و خواست مستقیم مردم برای اجرا در محلاتشان تصویب کردیم.
مظفر تاکید کرد: حکمرانی مردم پایه و توجه بعد جمهوریت نظام که مورد توجه مقام معظم رهبری به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب بوده به نظر من نیازمند یک تمرین و یک جعبه ابزار حکمرانی مردمی است.
وی در پایان ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری مشترک با پژوهشکده شورای نگهبان در زمینه حکمرانی مردم پایه از این موضوع به عنوان یکی از دغدغه های خود یاد کرد.