مدیر کل حج و زیارت استان خراسان رضوی در اولین سالگرد طرح نوین عتبات: بهبود کیفیت و کمیت خدمات به زائرین با استفاده از مجموعه های خصوصی

جواد شاد، مدیر کل حج و زیارت استان خراسان رضوی: اکنون پس از یک سال از آغاز طرح نوین عتبات می توان دید که واگذاری اعزام زائرین به عتبات، به مجموعه های خصوصی تصمیم درستی بوده و باعث بهبود کیفیت و کمیت خدمات به زائرین شده است.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون، جواد شاد، شب گذشته در همایش تجلیل از دست اندرکاران و خادمان زائرین اباعبدالله(ع) که به مناسبت اولین سالگرد طرح نوین عتبات در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وجوب زیارت اباعبدالله برکسی پوشیده نیست، همان طور که بارها در احادیثی از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است، و برای ما هم این یک افتخار است که در جوار ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) توفیق خدمتگزاری به زایرین و خادمین امام حسین(ع) را داریم.
مدیر کل حج و زیارت استان خراسان رضوی افزود: خداوند برای نظم و پاکی، زنبور عسل را مثال زده، که نتیجه کارش شفای همه دردها است و اگر ناپاکی وارد کندوی آنها بشود همه زنبورها باهم اجازه ورود ناخالصی را نمی دهند. خدمت به زائرین عتبات هم همینگونه است و هرکس ذره ای ناخالصی داشته باشد، نباید و نمی‌تواند به عرصه خدمت گذاری به زائرین آقا وارد شود. همه دست اندرکاران این حوزه باید قدر خود را بدانند و مراقب جایگاه خود بوده و برای این توفیق شکرگذار باشند.
وی ادامه داد: بعد از تعطیلی چند ساله سفر به خاطر کرونا، سازمان حج و زیارت براساس خواسته مردم و مسئولین، «طرح نوین عتبات» را در کلید زد و از آبان سال گذشته نیز این طرح شروع شد. در خراسان رضوی نیز این طرح از آذرماه سال گذشته شروع و با تنوع در خدمات و اعزام، به زائرین ارائه شد.
شاد عنوان کرد: با شروع طرح اعلام شد که هر شرکتی که تمایل دارد می‌تواند مجوز گرفته و در حوزه اعزام به عتبات فعالیت کند. در ابتدای کار ۴ شرکت و بعد از مدتی چند مجموعه دیگر هم متقاضی شدند که به این طرح ورود کنند.
وی افزود: انتظاراتی از این شرکت ها داشتیم از جمله اینکه روی قیمت، کیفیت و کمیت دقت داشته باشند تا همه بتوانند از این سفرهای زیارتی بهره مند شوند واز ابتدا و در حین اجرا نیز نظارت کاملی بر همه ارکان زیارت ازجمله قیمت گذاری در بلیط و هتل و … داشتیم .
مدیر کل حج وزیارت استان با اشاره به اینکه برخی از مسئولین و مدیران مخالف این طرح بودند، افزود: علی رغم مخالفت ها، تلاش کردیم و موفق شدیم این طرح را به ثمر رسانده و انحصار زیارت عتبات در کشور را بشکنیم، که اکنون می بینیم تصمیم درستی بوده و باعث ارتقاء خدمات به زائرین شده است.
وی با تاکید بر اینکه سفر کربلا نباید زمینه سودجویی وکسب مال نامشروع افراد شود گفت: از همه شرکت های فعال به خصوص از مجموعه آتی تشکر می‌کنم که با خدمات شایسته، زمینه زیارت با کیفیت را برای همه علاقه مندان به عتبات عالیات فراهم کردند.

سفرکربلا روزگاری نه چندان دور، آرزویی دست نیافتنی بود.
حجت الاسلام حمید احمدی، مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: یکی از نکات قابل توجه در طرح عتبات این است که افراد فعال در این طرح و مجموعه هایی که بحث اعزام و خدمت به زائرین را انجام می دهند از جمله مجموعه آتی به این مقوله به دید مادی نگاه و فکر نمی کنند.
وی افزود: حتی در بازدیدهایی که داشتیم احساس کردم به نوعی این مسیر و کارها را برای برکت کارهای دیگر حساب می کنند و البته که باید واقعا همین گونه باشد واین را باید یک توفیق بدانیم که خداوند این فرصت را در زندگی ما پیش آورده که خادم زائرین ابا عبدالله (ع) باشیم.
حجت الاسلام احمدی ادامه داد: زمانی نه چندان دور؛ پدران ما آرزوی سفر کربلا را داشتند و این آرزو به راحتی محقق نمی شد، اما اکنون ما به راحتی می توانیم به عتبات سفر کنیم و این نعمت بزرگی است که برای ما کم کم عادی شده، ولی باید بدانیم که چنین توفیقی را هرکس در دنیا ندارد. وی تاکید کرد: در حدیث است که هرکس باعث و وسیله خیر برای فرد یا افرادی باشد، به اندازه همه آنها اجر و ثواب می برد. حال محاسبه کنید که خادمان زائرین و مسئولینی که خادم خادمین زائرین آقا هستند چقدر ثواب برده و چه توفیقی نصیبشان شده است. مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری خراسان رضوی یادآور شد: باید شکرگذار این نعمت باشیم و سعی کنیم در پاسخ به این توفیق، زیارتی سهل و آسان را برای زائرین فراهم کنیم.
وی هدف زیارت ائمه(ع) را رسیدن به اوج معنویت دانست و افزود: روحانیان کاروان ها نیز باید توجه داشته باشند که برای رسیدن به آن قله معنوی و آن تحول که هدف زائر از زیارت است، جهت دهی کرده وفضای سفرهای زیارتی را به گونه ای مهیا کنند تا آن هدف محقق شود.

اعزام ۲۰ هزار خراسانی به عتبات عالیات در یک سال
سید مجتبی احمدی، مدیر عامل مجموعه آتی نیز در این مراسم گفت: پاییز سال گذشته طرح نوین عتبات با نظارت سازمان در ایران آغاز و پس از سال ها وقفه، در ۱۷ آذرماه اولین پرواز به سمت عتبات از مشهد مقدس انجام شد و حدود ۲۰ هزار نفر طی یک سال از خراسان و مشهد مقدس به عتبات عراق اعزام شدند.
وی افزود: لذا در آستانه اولین سالگرد این طرح و همچنین در آستانه سالگرد شهادت سردار و همرزمانش که با فداکاری و ایثار این مسیر زیارتی را امن کردند، برآن شدیم تا از خادمان این طرح وهمچنین روحانیون همراه و مدیران کاروان ها و سایرعوامل تجلیل کنیم.
سید ابراهیم موسوی، مدیرعامل شرکت جنات نعیم عراق نیز در این همایش گفت: امام حسین(ع) از ما دعا نمیخواهد، بلکه عمل پاک می خواهد. خدمت به زائرین اباعبدالله از جمله این اعمال پاک است، که با ان به عرشیان و فرشتگان مباهات می کند.
وی با اشاره به سابقه خدمت این مجموعه به زائرین ایرانی شرق کشور ادامه داد: خدا را شاکرم که ما را خادم زائرین امام حسین(ع) از جوار امام هشتم(ع) قرار داده است.
موسوی بیان کرد: برای رضای خدا سعی کردیم تا با تمام خلوص نیت این‌کار را برای زائرین امام حسین(ع) انجام و رضایت آقا را جلب کنیم و الحمدالله به شهادت مسئولین توانستیم خدمات متمایزی در حوزه اسکان و حمل و نقل بدهیم و امروز به امام هشتم(ع) بگوییم که به وظیفه خودمان درقبال خدمت به زائرین همجوار ایشان عمل کردیم.
وی با اشاره به مشکلات اخیر کشور گفت: از خدا میخواهیم بحران ها و مشکلاتی که جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور با آن دست وپنجه نرم می‌کند به اتمام رسیده و به خوشی پایان یابد.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم از برخی عوامل و دست اندرکاران این طرح از جمله سید مجتبی احمدی، مدیر عامل گروه آتی؛ امیر دشتی مدیر اجرایی آتی در عراق، سید ابراهیم موسوی مدیرعامل مجموعه جنات نعیم عراق و تعدادی از مدیران کاروان ها، روحانیون؛ مدیران راهنما و دیگر خادمین زائرین امام حسین(ع) تجلیل شد. گفتنی است در این مراسم فرماندار مشهد و جمعی از مدیران دستگاه های دولتی حوزه زیارت از جمله معاون زائرین آستان قدس رضوی، فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر و … نیز حضور داشتند.