نقش‌آفرینی منطقه «توس» در معرفی و تجاری‌سازی گوهرسنگ‌ها

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: منطقه توس می‌تواند نقش آفرینی ویژه‌ای در گوهرشناسی، گوهر تراشی و تجاری سازی این محصول داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، پنل تخصصی «جایگاه مشهد در برند جهانی» در غرفه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در نمایشگاه پژوهش و فناوری برپا گردید.
این پنل با حضور آقای حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، دکتر مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد، دکتر الهه سادات ذوقی حسینی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد، جواد موسوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، رحمان میرزائیان رئیس گروه شهر خلاق، دکتر آرش قهرمان پژوهشگر حوزه گردشگری، دکتر رزم آرا عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، مهندس حسینی مدیر گروه رشته جواهرات دانشگاه آزاد مشهد، اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران برگزار گردید.
مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست اظهار کرد: بنا به آمارهای علمی و پژوهشی، یکی از موئلفه‌هایی که می‌تواند در شهر مشهد از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نمود داشته باشد، مسئله گوهرسنگ‌ها است.
وی افزود: در شورای اسلامی شهر مشهد، به دنبال وضع سیاست‌ها و قوانینی در حوزه گوهرسنگ‌ها هستیم تا بدین واسطه شهرداری و سایر دستگاه‌ها به این موضوع ورود پیدا کرده از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم آمده بدین واسطه، بهره‌مند شوند.
طهوریان عسکری خاطر نشان کرد: به استناد آمار، چرخش مالی گوهرسنگ‌ها یک هزار و دویست میلیارد دلار بوده و اثرپذیری ما در این حوزه حدود دو دهم در دنیا است؛ این عدد و رقم نشان دهنده آن است که ظرفیت ویژه‌ای در کشور و شهر مشهد وجود دارد اما نتوانستیم از این بستر به خوبی استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: حساس سازی همشهریان و دستگاه‌ها نسبت به مقوله گوهرسنگ‌ها بایستی در دستور کار قرار گیرد و در گفتمانی علمی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
وی اذعان کرد: منطقه توس از جمله مناطقی است که می‌تواند در زمینه گوهرشناسی، گوهرتراشی و تجاری‌سازی به خوبی نقش آفرینی کند.