نگاه جانبدارانه مجلسی ها به پایتخت / تهران حریم ندارد

رییس شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه شهر تهران از نگاه مجلس شورای اسلامی دارای مغفولیت های متعدد است اذعان کرد: متاسفانه تهران با وجود جای دادن حجم عظیمی از جمعیت و وجود مشکلات در رفع دغدغه شهروندان در نظام توزیع بودجه در کمترین جایگاه خود برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری شوراتریبون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران با حضور در سومین مجمع روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی شهرهای استان تهران که به میزبانی شهرداری شهر شهریار برگزار شد با بیان اینکه استان تهران با مشکلات فراوانی روبروست گفت: حل کردن بخشی از این مشکلات بعهده ی ماست و بخشی هم از سوی دولت و قوه ی مقننه خواهد بود.
وی با انتقاد از اینکه شهر تهران از نگاه مجلس شورای اسلامی دارای مغفولیت های متعدد است اذعان کرد: زمانی که از شهر تهران در بین نمایندگان و مجلسی ها صحبت به میان می آید آنها مدعی هستند شهر تهران بعنوان یک شهر برخوردار محسوب می شود و اعلام می کنند ما در کشور استانهای محروم و کم برخوردار زیاد داریم و وقتی می خواهند توزیع بودجه کنند و با توجه به اینکه تهران حدود ۶۰ درصد درآمدهای کشور از این شهر است اما می بینیم متاسفانه تهران مشمول کمترین بودجه قرار می گیرد.
رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استان تهران دارای حداقل ۱۴ میلیون جمعیت است، اظهار کرد: متاسفانه با این بودجه کم نمی توان جوابگوی این حجم عظیم از خواسته های خدماتی در شهر بود، ضمن آنکه نقاطی در تهران وجود دارد که در بدترین و پایین ترین شرایط زیستی قرار دارند که نباید این موضوع از نگاه همین نمایندگان مغفول بماند.
وی مسئله کمبود آب را یکی از جدی ترین بحران های فعلی شهر تهران دانست و افزود: زمانیکه ما از ۲۰ سال قبل وارد مدار مدیریت شهری و بدنه شورا شدیم برخی مسئولین آب استان تهران از آن زمان هشدارهایی را در خصوص بحران آب با افزایش جمعیت و گسیل مردم به شهر نشینی بخصوص تهران داده بودند و اعلام کرده بودند که اگر تهران به جمعیتی بیش از ۱۳ میلیون برسد تهدید کمبود آب جدی خواهد بود و منابع آبی کفاف پاسخگویی را نخواهد داشت و الان می بینیم که با توجه به وجود بیش از ۱۴ میبیون جمعیت متاسفانه موضوع آب تهران در شرایط نامساعدی است و دچار یک بحران جدی است.
چمران در ادامه به موضوع آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: متاسفانه مسئله هوا و آلودگی آن مایه رنج همه مردم تهران است و وسعت این آلودگی به شهرهای حاشیه پایتخت نیز سرایت کرده است.
وی دیگر چالش موجود در کلانشهر تهران را موضوع حریم برشمرد و گفت: متاسفانه قوانین حریمی که در خصوص استان تهران وضع شده اصلا مناسب نیست و مقوله حریم تهران کاملا ناعادلانه است چرا که در بسیاری از نقاط تهران میزان جمعیت در روز ۱۲ میلیون و ساکن شب آن حدود ۱۰ میلیون برآورد شده اما فقدان حریم تهران با خط مرزی شهرستان های تهران نامشخص است و این موضوع آمارها را دچار گسیختگی خواهد کرد.
رییس شورای شهر ادامه داد: محدوده حریم های تهران به طوری است که به هیچ وجه نمی توان برای آن خطی ترسیم کرد؛ بطور مثال منطقه مرتضی گرد در حریم تهران است که این منطقه از هر لحاظ نمونه بی قانونی صریح در ساخت و سازها و اقدامات دیگر است چرا که ما دیدیم سوداگران ظرف ۴۸ ساعت ساختمانی با بنای ۴ طبقه بطور غیر قانونی ساختند و برق و آب خود را بطور غیر مجاز از منابع عمومی سرقت می کنند و درنهایت با حربه خانواده های اجاره ای امکان تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز را از مجری های قانون سلب می کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید ابتدا زمینه پیشگیری مهاجرت به شهرها ایجاد شود، گفت: مهمترین فاکتور مقابله با مهاجرت ها و افزایش بی رویه جمعیت کلانشهرها بخصوص تهران این است که در درجه اول باید روستاها و شهرهای کوچک آباد شده و دارای درآمد شوند تا خواستگاه مهاجرت در آن محدوده کم شود.
چمران اذعان کرد: اگر زمینه ای فراهم شود که روستاهای ما که بعنوان یک طبقه ی مولد در کشور محسوب می شوند برخوردار از امکانات درست مانند، برق، مایحتاج مورد نیاز و اساسی اشتغال و نظایر اینها باشد قطعا آمارهای مهاجرت معکوس خواهد شد.
رییس شورای شهر با تاکید بر اینکه اگر امکانات مکفی و به تبع آن سیاستگذاری های صحیح به روستاها اختصاص یابد نه تنها مهاجرت صورت نخواهد گرفت بلکه برخی امکانات از سوی مردم برای رفاه بیشترشان برقرار خواهد شد گفت: بسیاری از مردم حتی در ساخت خانه های خود در روستا ها آنقدر درست اقدام به ساخت ساختمان می کنند که حتی مقابل بلایای طبیعی هم مقاوم خواهد بود.
وی گفت: در زمان های قدیم روستاییان نیازی به شهر نداشتند و امورات خود را مرتفع می کردند چرا که این روستاها با تولید محصولات کشاورزی بعنوان یک منبع مالی محسوب می شدند اما با توسعه شهرها و سرریز جمعیت با وجود امکانات بیشتر درآمد این روستاها ضعیف تر شد و رفته رفته از ماهیت اصلی خود بازماند.
چمران تصریح کرد: ما معتقدیم که اگر بگونه ای سیاست گذاری شود تا در کل کشور آبادانی صورت گیرد قطعا ما مقوله ای به اسم مهاجرت نخواهیم داشت چرا که زندگی در کنار داشتن امکاناتی چون آب و هوای سالم و غیره به چالش هایی که کلانشهرها درگیر آن هستند ترجیح داده می شود.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه با وضع قوانین نادرست بلاهای بغرنجی را در خصوص حریم شهرها ونظایر آن علیه شهرها و مردم صورت دادیم گفت: این اتفاقات مسبب این شده تا تداخل هایی در موضوعات حریم ها گریبان خیلی از شهرها و مناطق حاشیه شهر ها را بگیرد و باعث بروز چالش های جدی شود و تهران نیز از این اتفاق نه تنها مثتسنی نیست بلکه مشکلات آن فراوان تر از سایر استانهاست.
رییس شورای شهر با اشاره به اینکه عموماً اعلام شده که ۳ برابر هر شهر باید بعنوان حریم آن شهر محسوب شود خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم حریم قانونی تهران را در نظر بگیریم حدفاصل فرودگاه امام خمینی تنها از یک سو بعنوان حریم استان تهران محسوب می شود اما علی رغم ابلاغ مصوبه حریم در شورای عالی معماری شهرسازی دولت تهران بهیچ وجه حریم ندارد و به گفته وزارت کشور و استانداری این کاستی ها منشاء برخی مشکلات با شهرستان ها و فرمانداری ها است.
چمران در پایان بیان کرد: کشور ما هم از نظر معماری و هم از منظر مسائل شهری و هم مدیریت آن در دنیا نمونه بودیم و به آن می بالیم و سند های ثبتی آن در مجامع جهانی موجود است پس می توانیم با همت عالی و با تلاشهای مستمر و همفکری بر مشکلات فائق بیاییم تا مردم را در آسایش و آرامش ببینیم.